گزارش جهانی صنعت لیزینگ 2017
ترجمه و تلخيص: زهرا كاشانكي، كارشناس وصول مطالبات
مؤسسه وايت كلارك در حدود 30 سال است كه عملكرد صنعت ليزينگ را ردیابی ميكند. پس از بهبود بحران اقتصادي جهاني، صنعت ليزينگ رشد چشمگیرتری را در سال 2015 تجربه کرده و راههای خلاقانهای را برای سرمایهگذاری تجهیزات شرکت ها در سرتاسر دنیا معرفی نموده است.
همه ارزهای درج شده به دلار امریکا می باشد.
بررسی اجمالی
برای پنجمین سال پیاپی پس از بحران اقتصادی جهان، صنعت لیزینگ با افزایش حجم عملکرد مواجه بوده و چشم انداز آن همچنان خوش بینانه پیش بینی می شود. حجم عملکرد در50 کشور برتر، با 4.5 درصد رشد از 994 میلیارد دلار در سال 2014 بیش از 1 تریلیون دلار در سال 2015 افزایش یافته است. سه منطقه امریکای شمالی، اروپا و آسیا بیش از 90 درصد حجم عملکرد جهان را در اختیار داشته اند.
رشد شگفتانگیز لیزینگ در ناحیه آمریکای شمالی جالب توجه بود. صنعت لیزینگ این منطقه در سال 2015، 10درصد رشد داشته است. همچنین ناحیه آمریکای لاتین با رشدی معادل 28 درصد، بالاترین درصد افزایش را در میان تمام مناطق جهان در سال 2015 داشته است. صنعت لیزینگ در منطقه آسیا با حجم 14درصد ، همچنان به رشد خود ادامه میدهد. کاهش حجم فعالیت لیزینگ در اروپا نه به دلیل کاهش قراردادها بلکه ناشی از افزایش ارزش دلار نسبت به یورو بوده است.
در ناحیه استرالیا و نیوزیلند نیز با در نظر گرفتن واحد پول محلی، حجم فعالیت تغییری نداشته و درصورت مقایسه آن با دلار امریکا، 12 درصد افت داشته است.
امريكای شمالی
منطقه امریکای شمالی، با حجم عملکرد 4 میلیارد دلار جایگاه خود را به عنوان بزرگترین بازار لیزینگ جهان تقویت نمود. همچنین در حال حاضر سهم این منطقه از کل صنعت جهان به 42 درصد در سال 2015 افزایش یافته است.
رتبه | منطقه | حجم سالانه (میلیارد دلار) | رشد(%) 2015-2014 | درصد حجم بازار های جهانی 2014 | درصد حجم بازار های جهان 2015 | تغییر در سهم بازار 2015 |
1 | آمریکا شمالی | 407/8 | 10/7 | 39 | 40/6 | 1/52- |
2 | اروپا | 322/8 | 1/5- | 34/7 | 32/1 | 2/6- |
3 | آسیا | 223 | 14/4 | 20/6 | 22/2 | 1/5- |
4 | استرالیا/ نیوزلند | 31/2 | 12/4- | 3/8 | 3/1 | 0/7- |
5 | آمریکا جنوبی | 13/8 | 28/9- | 1/1 | 1/4 | 0/2 |
6 | آفریقا | 6/7 | 0/7- | 0/7 | 0/7 | 0 |
جمع کل | 1005 |
جدول شماره 1- حجم و رشد به تفكيك منطقه (2015-2014)
اروپا
رقابت شدید دو منطقه اروپا و امریکای شمالی همچنان ادامه دارد و هر کدام به ترتیب حجم عملکرد جدید 322 و 374 میلیارد دلاری را تجربه نمودهاند.
منطقه اروپا 33 درصد سهم بازار را در اختیار داشته و 5 کشور اروپایی در میان 10 کشور برتر در رتبهبندی جهانی قرار دارند. سه اقتصاد بزرگ منطقه 68 درصد سهم بازار اروپا را ازآن خود نمودهاند. با در نظر گرفتن واحد پول محلی، اروپا 10درصد رشد داشته اما با در نظر گرفتن دلار امریکا، اروپا رشد منفی 1.5درصد را تجربه نموده است. در برخی از کشورهای اروپایی عملکرد ضعیفی وجود دارد که این نشاندهنده ضعف در اقتصاد داخلی است. جهت اطلاع: (روسیه 20 درصد کاهش)، اکراین (70 درصد کاهش) و یونان (3 درصد کاهش). دو کشور انگلستان و آلمان کماکان بازیگران اصلی صنعت در اروپا هستند و البته در سال 2015 کشور انگلستان با کسب رتبه سوم پس از امریکا و چین قرار گرفته است. در سال 2015 کشور انگلستان بهترین عملکرد را با حجم 87 میلیارد دلار کسب نموده که نتیجه رشد اقتصادی مناسب کشور انگلستان در سال مذکور بوده است. همچنین نرخ سرمایهگذاری صنعت در این کشور در مقایسه با سال قبل 14 درصد در واحد پول محلی رشد داشته است.
بازار تجهیزاتIT با رشد 38 درصد قویترین رشد را در انگلیس داشته و بهدنبال آن خودروهای تجاری و تجهیزات کسب و کار هر یک با رشد 2 رقمی بهترین بخش لیزینگ در اروپا بودهاند.
صنعت لیزینگ در کشور آلمان یکی از بالغترین صنایع لیزینگ در دنیا است. این کشور با حجم عملکرد 63 میلیارد دلار در سال 2015 نسبت به سال 2014، 8 درصد رشد داشته و مقام دوم رتبه بندی را در حوزه اروپا و مقام چهارم را در کل دنیا کسب نموده است. روش “اجاره عملیاتی” 39درصد، “لیزینگ مالی” 48 درصد و “خرید و اجاره مجدد” 13درصد کل عملیات لیزینگ در کشور آلمان را تشکیل میدهند. با رشد سهام لیزینگ به عنوان ابزار تامین مالی برای سرمایه گذاری، صنایع ساخت و تجهیزات به طور مداوم به لیزینگ روی آوردند. همچنین خودروهای تجاری با 71درصد سهم کماکان بیشترین سهم فعالیت صنعت لیزینگ را در این کشور به خود اختصاص داده است. ماشینآلات تولیدی با 13درصد، IT و تجهیزات اداری 6 درصد و خدمات با 65 درصد مابقی سهم فعالیت در صنعت لیزینگ آلمان را تشکیل میدهند.
کشور فرانسه در سال 2015 با حجم عملکرد 30 میلیارد دلار و رشد 10 درصدی، رتبه ششم جهانی صنعت لیزینگ را ازآن خود نمود.
بیشتر کشورهای اروپای شرقی و مرکزی مانند اکراین، روسیه، صربستان و استونی، رشد منفی و یا رشد کمی را گزارش کرده اند. بازار روسیه به تاثیر از نرخ سود بانکی با رشد منفی 20 درصد روندی کاهشی را تجربه کرد.
آسيا
حجم قراردادهای جدید در آسیا 14 درصد در سال 2015 افزایش یافته و آسیا 22 درصد از سهم بازار جهانی را از آن خود نموده است. (در حدود 223 میلیارد ریال)
بانک مرکزی چین با کاهش نرخ سود بانکی ، وام بانکی را ارزانتر ساخته و این امر از جذابیت لیزینگ کاسته است. علیرغم این موضوع، چین بهعنوان بزرگترین گرداننده بازار آسیا، حجم عملکرد لیزینگ خود را 26درصد افزایش داده است. کشور چین در این سال جایگاه دوم خود را در میان سایر کشورها با حجم عملکرد 131 میلیارد دلار تقویت نمود.
کشور ژاپن در صنعت لیزینگ بعد از یک دوره کاهش رشد یعنی 17- درصد در سال 2014 ، افزایش 9 درصدی حجم عملکرد را در سال 2015 تجربه نموده است. حجم عملکرد لیزینگ از 55 به 60 میلیارد ریال افزایش یافته است. این رشد توسط وزارت Abe (استراتژی احیای ژاپن) مورد استقبال قرار گرفته که در سال 2013 لیزینگ به عنوان ابزاری برای رونق بخش تکنولوژی معرفی گردید.
تجهیزات صنعتی با 12 درصد، تجهیزات کارگاهی 29 درصد ، تجهیزات IT 3 درصد ، تجهیزات پزشکی 9 درصد رشد را در مقایسه با سال قبل نشان دادهاند. در حالیکه تجهیزات ساختمانی 8- درصد و تجهیزات حمل و نقل 3- درصد از رشد منفی آسیب دیدهاند.
شرکتهای کوچک و معمولی برای اولین بار در 2سال رشد نشان دادند و شرکتهای بزرگ برای سومین سال متوالی افول کردند. ممکن است فاکتور افزایش عوارض مشتری دخیل بوده باشد.
کشور کره، سومین بازار لیزینگ آسیا با حجم عملکرد 11 میلیارد دلار رشدی معادل 8 درصد در سال 2015 تجربه نموده و رتبه 13جهان را به خود اختصاص داده است. حوزه حمل و نقل و ماشین آلات با 80 درصد سهم بیشترین حجم عملکرد لیزینگ درکشور کره بوده است.
آخرین کشور آسیایی برای تکمیل گزارش لیزینگ 50 کشور برتر جهان، هند است. هند رشد 2 درصدی را تجربه کرده است که همین قدر برای گزارش سالیانه کافی بنظر میرسد. بنابراین یک کشور اروپایی از لیست 50 کشور برتر حذف میشود.
لازم به ذکر است کشور ایران با 2 میلیارد دلار حجم عملکرد، رتبه 32 جهان را در میان 50 کشور کسب نموده است.
ساير مناطق جهان
چهار کشور در افریقا (مصر، نیجریه، موراکو و افریقای جنوبی)، پنج کشور در امريكاي لاتين (آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا و پرو)، به همراه استرالیا و نيوزيلند، ساير كشورهاي مندرج در جدول پنجاه كشور برتر و مطرح جهاني را تشكيل ميدهند.
رتبه | منطقه | کشور | حجم سالانه | درصد رشد 2014-2015 | ضریب نفوذ بازار % |
1 | آمریکا شمالی | آمریکا | 374/35 | 11/10 | 22 |
2 | آسیا | چین | 136/45 | 25/55 | 4 |
3 | اروپا | انگلستان | 87/13 | 14/01 | 31/1 |
4 | اروپا | آلمان | 63/82 | 8/42 | 16/7 |
5 | آسیا | ژاپن | 60/84 | 8/94 | 9/6 |
6 | اروپا | فرانسه | 30/92 | 9/93 | 14/2 |
7 | استرالیا/ نیوزلند | استرالیا | 30/85 | 0/01 | 40 |
8 | آمریکا شمالی | کانادا | 26/21 | 3/40 | 32 |
9 | اروپا | سوئد | 18/22 | 12/05 | 22/9 |
10 | اروپا | ایتالیا | 17/67 | 12/52 | 13 |
11 | اروپا | سوئیس | 13/79 | 5/25 | 11/5 |
12 | اروپا | لهستان | 12/56 | 16/37 | 17/1 |
13 | آسیا | کره | 11/39 | 8/10 | 9/4 |
14 | آسیا | تایوان | 10/62 | 9/80 | 9/3 |
15 | اروپا | دانمارک | 9/04 | 24/06 | 28/5 |
16 | اروپا | روسیه | 8/69 | 19/85- | N/A |
17 | اروپا | ترکیه | 7/69 | 9/85- | 10 |
18 | اروپا | اسپانیا | 7/64 | 19/93 | 5/6 |
19 | آمریکا جنوبی | مکزیک | 7/19 | 32 | N/A |
20 | آمریکا جنوبی | کلمبیا | 6/14 | 21 | N/A |
21 | اروپا | نروژ | 6/12 | 2/39- | 9/8 |
22 | اروپا | استرالیا | 6/09 | 5/90 | 13/3 |
23 | اروپا | هلند | 5/95 | 21/27 | 6/8 |
24 | اروپا | فنلاند | 5/06 | 3/74 | 17/2 |
25 | اروپا | بلژیک | 5/05 | 11/14 | 8/9 |
26 | اروپا | جمهوری چک | 4/11 | 20/34 | 12 |
27 | اروپا | آفریقا جنوبی | 3/10 | 1/16- | N/A |
28 | آمریکا جنوبی | پرو | 2/70 | 4 | N/A |
29 | اروپا | اسلواکی | 2/29 | 7/66- | N/A |
30 | آمریکای جنوبی | برزیل | 2/43 | 38/57- | N/A |
31 | اروپا | پرتغال | 2/36 | 20/85 | 15/7 |
32 | آسیا | ایران | 2/14 | 17 | 7/3 |
33 | آمریکای جنوبی | شیلی | 1/81 | 20/95- | N/A |
34 | اروپا | رومانی | 1/68 | 18/47 | 4/5 |
35 | آقریقا | مصر | 1/37 | 159 | N/A |
36 | اروپا | مجارستان | 1/30 | 13/50 | N/A |
37 | آقریقا | نیجریه | 1/20 | 27/39 | N/A |
38 | آاروپا | لیتوانی | 1/17 | 51/42 | 18/2 |
39 | آسیا | مالزی | 1/15 | 15/61- | N/A |
40 | اروپا | اسلونی | 1/12 | 44/61 | 19/6 |
41 | آفریقا | مراکش | 1/04 | 5/80 | N/A |
42 | اروپا | استونی | 1/02 | 7/61 | 24/7 |
43 | اروپا | بلغارستان | 0/87 | 20/41 | 9/3 |
44 | اروپا | لتونی | 0/76 | 28/78 | 14/8 |
45 | آمریکای جنوبی | آرژانتین | 0/73 | 27 | N/A |
46 | استرالیا/ نیوزلند | نیوزلند | 0/37 | 0/01 | N/A |
47 | اروپا | صربستان- مونته نگرو | 0/34 | 7/86 | N/A |
48 | آسیا | ازبکستان | 0/23 | 3 | 2/3 |
49 | آسیا | هندوستان | 0/19 | 2/65 | N/A |
50 | اروپا | یونان | 0/17 | 2/80- | 1/1 |
جمع | 1005/30 | – | – |
جدول دوم – گزارش جهانی لیزینگ گروه وایت کلارک
ضریب نفوذ لیزینگ
ضريب نفوذ لیزینگ
برای کشورهایی که دادههای قابل اعتماد در دسترس داشتند، ضریب نفوذ لیزینگ در سال 2015 در جدول شماره 2 ارائه شده است. همانطور که میدانیم دو روش اندازهگیری برای محاسبه ضریب نفوذ لیزینگ وجود دارد. روش اول محاسبه درصد استفاده از لیزینگ در سرمایهگذاری در یک کشور میباشد که به عنوان حجم کل کسب و کار جدید تقسیم بر کل سرمایهگذاری ، با خارج کردن بنگاهها محاسبه میشود. این نسبت برای 11 تا از کشورهای برتر لیزینگ، در جدول 4 ارائه شده است.
روش دوم که توسط مؤسسه GLOBAL LEASING در سال 1999 معرفی شده، با تولید ناخالص داخلی (GDP) مرتبط بوده و از نسبت حجم لیزینگ به کل تولید ناخالص ملی حاصل میشود. جدول 3 آمار و ارقام و رتبه بندی نسبت گروه / تولید ناخالص داخلی وایت کلارک برای هر کشور را در سال 2015میدهد. نسبت تولید ناخالص داخلی وایت کلارک شاخصی با قابلیت اطمینان بیشتر برای ارزیابی استفاده از لیزینگ است.
1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
آمریکا | 9/30 | 9/30 | 30 | 7/31 | 31 | 1/31 | 1/31 | 9/29 | 9/29 | 7/27 | 26 | 4/16 | 1/17 | 1/17 | 21 | 22 | 22 | 22 | 22 |
ژااپن | 9/8 | 2/9 | 5/9 | 1/9 | 2/9 | 3/9 | 7/8 | 7/8 | 3/9 | 3/9 | 8/7 | 2/7 | 7 | 3/6 | 8/6 | 2/7 | 8/9 | 9/8 | 6/9 |
آلمان | 6/13 | 7/14 | 1/15 | 8/14 | 5/13 | 8/9 | 7/21 | 7/15 | 6/18 | 6/23 | 5/15 | 2/16 | 9/13 | 3/14 | 7/14 | 8/5 | 6/16 | 4/16 | 7/16 |
کره | 3/28 | 1/13 | 8/2 | 4/2 | 6/1 | 9/3 | 4/4 | 6/5 | 7/7 | 4/9 | n/a | 5/10 | 4/4 | 8/4 | 7/8 | 5/8 | 1/8 | 8/9 | 4/9 |
انگلیس | 2/19 | 15 | 9/15 | 8/13 | 4/14 | 3/15 | 2/14 | 4/9 | 5/14 | 7/12 | 6/11 | 6/20 | 6/17 | 5/18 | 8/19 | 8/23 | 31 | 6/28 | 1/31 |
فرانسه | 4/12 | 17 | 7/15 | 2/9 | 7/13 | 9/12 | 4/15 | 9 | 7/11 | 11 | 12 | 2/12 | 1/3 | 5/10 | 1/11 | 8/12 | 5/12 | 1/13 | 2/14 |
ایتالیا | 9/10 | 3/12 | 4/12 | 3/12 | 4/10 | 6/8 | 6/7 | 4/11 | 1/15 | 2/15 | 4/11 | 9/16 | 10 | 1/13 | 3/12 | 10 | 4/9 | 7/11 | 13 |
برزیل | 7/20 | 7/20 | 5/12 | 4/11 | 6/7 | 6/3 | 8/3 | 7/7 | 5/13 | 9/16 | 19 | 8/23 | n/a | n/a | n/a | n/a | n/a | n/a | n/a |
کانادا | 7/15 | 22 | 22 | 5/22 | 22 | 2/20 | 22 | 3/23 | 9/23 | 22 | 22 | 6/19 | 14 | 1/15 | 8/20 | 8/20 | 32 | 31 | 32 |
استرالیا | 25 | 25 | 4/23 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 18 | 2/14 | 10 | 10 | 12 | 5/27 | 5/27 | 40 | 40 | 40 |
سوئد | 28 | 20 | 5/17 | 9/12 | 2/9 | 13 | 6/11 | 7/12 | 8/11 | 8/11 | 3/14 | 4/19 | 5/17 | 2/19 | 2/18 | 6/24 | 4/24 | 7/22 | 9/22 |
جدول شماره 4- درصد مقایسه نرخ نفوذ بازار لیزینگ تجهیزات