گزارش جهانی صنعت لیزینگ 2017

فصلنامه 14

گزارش جهانی صنعت لیزینگ 2017

ترجمه و تلخيص: زهرا كاشانكي، كارشناس وصول مطالبات

مؤسسه وايت كلارك در حدود 30 سال است كه عملكرد صنعت ليزينگ را ردیابی مي­كند. پس از بهبود بحران اقتصادي جهاني، صنعت ليزينگ رشد چشمگیرتری را در سال 2015 تجربه کرده و راه­های خلاقانه­ای را برای سرمایه­گذاری تجهیزات شرکت ها در سرتاسر دنیا معرفی نموده است.

همه ارزهای درج شده به دلار امریکا می باشد.

بررسی اجمالی

برای پنجمین سال پیاپی پس از بحران اقتصادی جهان، صنعت لیزینگ با افزایش حجم عملکرد مواجه بوده و چشم انداز آن همچنان خوش بینانه پیش بینی می شود. حجم عملکرد در50 کشور برتر، با 4.5 درصد رشد از 994 میلیارد دلار در سال 2014 بیش از 1 تریلیون دلار در سال 2015 افزایش یافته است. سه منطقه امریکای شمالی، اروپا و آسیا بیش از 90 درصد حجم عملکرد جهان را در اختیار داشته اند.

رشد شگفت­انگیز لیزینگ در ناحیه آمریکای شمالی جالب توجه بود. صنعت لیزینگ این منطقه در سال 2015، 10درصد رشد داشته است. همچنین ناحیه آمریکای لاتین با رشدی معادل 28 درصد، بالاترین درصد افزایش را در میان تمام مناطق جهان در سال 2015 داشته است. صنعت لیزینگ در منطقه آسیا با حجم 14درصد ، همچنان به رشد خود ادامه می­دهد. کاهش حجم فعالیت لیزینگ در اروپا نه به دلیل کاهش قراردادها بلکه ناشی از افزایش ارزش دلار نسبت به یورو بوده است.

در ناحیه استرالیا و نیوزیلند نیز با در نظر گرفتن واحد پول محلی، حجم فعالیت تغییری نداشته و درصورت مقایسه آن با دلار امریکا، 12 درصد افت داشته است.

امريكای شمالی

منطقه امریکای شمالی، با حجم عملکرد 4 میلیارد دلار جایگاه خود را به عنوان بزرگترین بازار لیزینگ جهان تقویت نمود. همچنین در حال حاضر سهم این منطقه از کل صنعت جهان به 42 درصد در سال 2015 افزایش یافته است.

رتبهمنطقهحجم سالانه (میلیارد دلار)رشد(%) 2015-2014درصد حجم بازار های جهانی 2014درصد حجم بازار های جهان 2015تغییر در سهم بازار 2015
1آمریکا شمالی407/810/73940/61/52-
2اروپا322/81/5-34/732/12/6-
3آسیا22314/420/622/21/5-
4استرالیا/ نیوزلند31/212/4-3/83/10/7-
5آمریکا جنوبی13/828/9-1/11/40/2
6آفریقا6/70/7-0/70/70
 جمع کل1005    

جدول شماره 1- حجم و رشد به تفكيك منطقه (2015-2014)

اروپا

رقابت شدید دو منطقه اروپا و امریکای شمالی همچنان ادامه دارد و هر کدام به ترتیب حجم عملکرد جدید 322 و 374 میلیارد دلاری را تجربه نموده­اند.

منطقه اروپا 33 درصد سهم بازار را در اختیار داشته و 5 کشور اروپایی در میان 10 کشور برتر در رتبه­بندی جهانی قرار دارند. سه اقتصاد بزرگ منطقه 68 درصد سهم بازار اروپا را ازآن خود نموده­اند. با در نظر گرفتن واحد پول محلی، اروپا 10درصد رشد داشته اما با در نظر گرفتن دلار امریکا، اروپا رشد منفی 1.5درصد را تجربه نموده است. در برخی از کشورهای اروپایی عملکرد ضعیفی وجود دارد که این نشان­دهنده ضعف در اقتصاد داخلی است. جهت اطلاع: (روسیه 20 درصد کاهش)، اکراین (70 درصد کاهش) و یونان (3 درصد کاهش). دو کشور انگلستان و آلمان کماکان بازیگران اصلی صنعت در اروپا هستند و البته در سال 2015 کشور انگلستان با کسب رتبه سوم پس از امریکا و چین قرار گرفته است. در سال 2015 کشور انگلستان بهترین عملکرد را با حجم 87 میلیارد دلار کسب نموده که نتیجه رشد اقتصادی مناسب کشور انگلستان در سال مذکور بوده است. همچنین نرخ سرمایه­گذاری صنعت در این کشور در مقایسه با سال قبل 14 درصد در واحد پول محلی رشد داشته است.

بازار تجهیزاتIT با رشد 38 درصد قویترین رشد را در انگلیس داشته و به­دنبال آن خودروهای تجاری و تجهیزات کسب و کار هر یک با رشد 2 رقمی بهترین بخش لیزینگ در اروپا بوده­اند.

صنعت لیزینگ در کشور آلمان یکی از بالغ­ترین صنایع لیزینگ در دنیا است. این کشور با حجم عملکرد 63 میلیارد دلار در سال 2015 نسبت به سال 2014، 8 درصد رشد داشته و مقام دوم رتبه بندی را در حوزه اروپا و مقام چهارم را در کل دنیا کسب نموده است. روش “اجاره عملیاتی” 39درصد، “لیزینگ مالی” 48 درصد و “خرید و اجاره مجدد” 13درصد کل عملیات لیزینگ در کشور آلمان را تشکیل می­دهند. با رشد سهام لیزینگ به عنوان ابزار تامین مالی برای سرمایه گذاری، صنایع ساخت و تجهیزات به طور مداوم به لیزینگ روی آوردند. همچنین خودروهای تجاری با 71درصد سهم کماکان بیشترین سهم فعالیت صنعت لیزینگ را در این کشور به خود اختصاص داده است.  ماشین­آلات تولیدی با 13درصد، IT و تجهیزات اداری 6 درصد و خدمات با 65 درصد مابقی سهم فعالیت در صنعت لیزینگ آلمان را تشکیل می­دهند.

کشور فرانسه در سال 2015 با حجم عملکرد 30 میلیارد دلار و رشد 10 درصدی، رتبه ششم جهانی صنعت لیزینگ را ازآن خود نمود.

بیشتر کشورهای اروپای شرقی و مرکزی مانند اکراین، روسیه، صربستان و استونی، رشد منفی و یا رشد کمی را گزارش    کرده اند. بازار روسیه به تاثیر از نرخ سود بانکی با رشد منفی 20 درصد روندی کاهشی را تجربه کرد.

آسيا

حجم قراردادهای جدید در آسیا 14 درصد در سال 2015 افزایش یافته و آسیا 22 درصد از سهم بازار جهانی را از آن خود نموده است. (در حدود 223 میلیارد ریال)

بانک مرکزی چین با کاهش نرخ سود بانکی ، وام بانکی را ارزان­تر ساخته و این امر از جذابیت لیزینگ کاسته است. علیرغم این موضوع، چین به­عنوان بزرگترین گرداننده بازار آسیا، حجم عملکرد لیزینگ خود را 26درصد افزایش داده است. کشور چین در این سال جایگاه دوم خود را در میان سایر کشورها با حجم عملکرد 131 میلیارد دلار تقویت نمود.

کشور ژاپن در صنعت لیزینگ بعد از یک دوره کاهش رشد یعنی 17- درصد در سال 2014 ، افزایش 9 درصدی حجم عملکرد را در سال 2015 تجربه نموده است. حجم عملکرد لیزینگ از 55 به 60 میلیارد ریال افزایش یافته است. این رشد توسط وزارت Abe (استراتژی احیای ژاپن) مورد استقبال قرار گرفته که در سال 2013 لیزینگ به عنوان ابزاری برای رونق بخش تکنولوژی معرفی گردید.

تجهیزات صنعتی با 12 درصد، تجهیزات کارگاهی 29 درصد ، تجهیزات IT 3 درصد ، تجهیزات پزشکی 9 درصد رشد را در مقایسه با سال قبل نشان داده­اند. در حالیکه تجهیزات ساختمانی 8- درصد و تجهیزات حمل و نقل 3- درصد از رشد منفی آسیب دیده­اند.

شرکت­های کوچک و معمولی برای اولین بار در 2سال رشد نشان دادند و شرکت­های بزرگ برای سومین سال متوالی افول کردند. ممکن است فاکتور افزایش عوارض مشتری دخیل بوده باشد.

کشور کره، سومین بازار لیزینگ آسیا با حجم عملکرد 11 میلیارد دلار رشدی معادل 8 درصد در سال 2015 تجربه نموده و رتبه 13جهان را به خود اختصاص داده است. حوزه حمل و نقل و ماشین آلات با 80 درصد سهم بیشترین حجم عملکرد لیزینگ درکشور کره بوده است.

آخرین کشور آسیایی برای تکمیل گزارش لیزینگ 50 کشور برتر جهان، هند است. هند رشد 2 درصدی را تجربه کرده است که همین قدر برای گزارش سالیانه کافی بنظر می­رسد. بنابراین یک کشور اروپایی از لیست 50 کشور برتر حذف می­شود.

لازم به ذکر است کشور ایران با 2 میلیارد دلار حجم عملکرد، رتبه 32 جهان را در میان 50 کشور کسب نموده است.

ساير مناطق جهان

چهار کشور در افریقا (مصر، نیجریه، موراکو و افریقای جنوبی)، پنج کشور در امريكاي لاتين (آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا و پرو)، به همراه استرالیا و نيوزيلند، ساير كشورهاي مندرج در جدول پنجاه كشور برتر و مطرح جهاني را تشكيل مي­دهند.

رتبهمنطقهکشورحجم سالانه

درصد رشد

2014-2015

ضریب نفوذ بازار %
1آمریکا شمالیآمریکا374/3511/1022
2آسیاچین136/4525/554
3اروپاانگلستان87/1314/0131/1
4اروپاآلمان63/828/4216/7
5آسیاژاپن60/848/949/6
6اروپافرانسه30/929/9314/2
7استرالیا/ نیوزلنداسترالیا30/850/0140
8آمریکا شمالیکانادا26/213/4032
9اروپاسوئد18/2212/0522/9
10اروپاایتالیا17/6712/5213
11اروپاسوئیس13/795/2511/5
12اروپالهستان12/5616/3717/1
13آسیاکره11/398/109/4
14آسیاتایوان10/629/809/3
15اروپادانمارک9/0424/0628/5
16اروپاروسیه8/6919/85-N/A
17اروپاترکیه7/699/85-10
18اروپااسپانیا7/6419/935/6
19آمریکا جنوبیمکزیک7/1932N/A
20آمریکا جنوبیکلمبیا6/1421N/A
21اروپانروژ6/122/39-9/8
22اروپااسترالیا6/095/9013/3
23اروپاهلند5/9521/276/8
24اروپافنلاند5/063/7417/2
25اروپابلژیک5/0511/148/9
26اروپاجمهوری چک4/1120/3412
27اروپاآفریقا جنوبی3/101/16-N/A
28آمریکا جنوبیپرو2/704N/A
29اروپااسلواکی2/297/66-N/A
30آمریکای جنوبیبرزیل2/4338/57-N/A
31اروپاپرتغال2/3620/8515/7
32آسیاایران2/14177/3
33آمریکای جنوبیشیلی1/8120/95-N/A
34اروپارومانی1/6818/474/5
35آقریقامصر1/37159N/A
36اروپامجارستان1/3013/50N/A
37آقریقانیجریه1/2027/39N/A
38آاروپالیتوانی1/1751/4218/2
39آسیامالزی1/1515/61-N/A
40اروپااسلونی1/1244/6119/6
41آفریقامراکش1/045/80N/A
42اروپااستونی1/027/6124/7
43اروپابلغارستان0/8720/419/3
44اروپالتونی0/7628/7814/8
45آمریکای جنوبیآرژانتین0/7327N/A
46استرالیا/ نیوزلندنیوزلند0/370/01N/A
47اروپاصربستان- مونته نگرو0/347/86N/A
48آسیاازبکستان0/2332/3
49آسیاهندوستان0/192/65N/A
50اروپایونان0/172/80-1/1
  جمع1005/30

جدول دوم گزارش جهانی لیزینگ گروه وایت کلارک

ضریب نفوذ لیزینگ

ضريب نفوذ لیزینگ

برای کشورهایی که داده­های قابل اعتماد در دسترس داشتند، ضریب نفوذ لیزینگ در سال 2015 در جدول شماره 2 ارائه شده است. همانطور که می­دانیم دو روش اندازه­گیری برای محاسبه ضریب نفوذ لیزینگ وجود دارد. روش اول محاسبه درصد استفاده از لیزینگ در سرمایه­گذاری در یک کشور می­باشد که به عنوان حجم کل کسب و کار جدید تقسیم بر کل سرمایه­گذاری ، با خارج کردن بنگاه­ها محاسبه می­شود. این نسبت برای 11 تا از کشورهای برتر لیزینگ، در جدول 4 ارائه شده است.

روش دوم که توسط مؤسسه GLOBAL LEASING در سال 1999 معرفی شده، با تولید ناخالص داخلی (GDP) مرتبط بوده و از نسبت حجم لیزینگ به کل تولید ناخالص ملی حاصل می­شود. جدول 3 آمار و ارقام و رتبه بندی نسبت گروه / تولید ناخالص داخلی وایت کلارک برای هر کشور را در سال 2015می­دهد. نسبت تولید ناخالص داخلی وایت کلارک شاخصی با قابلیت اطمینان بیشتر برای ارزیابی استفاده از لیزینگ است.

 1997199819992000200120022003200420052006200720082009201020112012201320142015
آمریکا9/309/30307/31311/311/319/299/297/27264/161/171/172122222222
ژااپن9/82/95/91/92/93/97/87/83/93/98/72/773/68/62/78/99/86/9
آلمان6/137/141/158/145/138/97/217/156/186/235/152/169/133/147/148/56/164/167/16
کره3/281/138/24/26/19/34/46/57/74/9n/a5/104/48/47/85/81/88/94/9
انگلیس2/19159/158/134/143/152/144/95/147/126/116/206/175/188/198/23316/281/31
فرانسه4/12177/152/97/139/124/1597/1111122/121/35/101/118/125/121/132/14
ایتالیا9/103/124/123/124/106/86/74/111/152/154/119/16101/133/12104/97/1113
برزیل7/207/205/124/116/76/38/37/75/139/16198/23n/an/an/an/an/an/an/a
کانادا7/1522225/22222/20223/239/2322226/19141/158/208/20323132
استرالیا25254/23202020202020182/141010125/275/27404040
سوئد28205/179/122/9136/117/128/118/113/144/195/172/192/186/244/247/229/22

جدول شماره 4- درصد مقایسه نرخ نفوذ بازار لیزینگ تجهیزات